Medlem se hit: beställ din reflexväst!

Nu kan du som medlem i Randonneur Stockholm beställa en reflexväst med klubbtryck. Västen är av märket Apidura och uppfyller de krav på synlighet i mörka förhållanden som längre brevetlopp och ultralopp har krav på. Du som suktat efter en snygg och smidig väst kan nu köpa en till specialpris!

Medlemmar kan köpa västen för 450 kr (kostar ca 650 kr i butik). Medlemskap kostar 150 kr, så är du ännu inte medlem, bli det nu och slå till på en väst samtidigt! Bli medlem här!

Mejl med information om västarna har gått ut till samtliga medlemmar. Såhär gör du för att beställa din väst:

  1. Svara på mejlet och ange vilken storlek du önskar (S/M eller L/XL)
  2. Du får ett svarsmejl med info om betalning (swish) och uthämtning (Jarla Cykel, Rådmansgatan 25)
  3. Swisha 450 kr och ta en skärmdump som du visar upp vid upphämtning
  4. Klart! Hämta ut på Jarla Cykel, Rådmansgatan 25, mellan 10-16.

Tack till Magnus Eweman för design och framtagande av denna användbara klubbförmån!

Volontärer till Uppsala-Trondheim-Uppsala 2026

Planeringen är i full gång för UTU 2026!

Vi är glada att kunna presentera datumen för Uppsala – Trondheim – Uppsala 2026 – en cirka 1500 km lång cykeltur genom nordisk högsommar. Rutten följer pilgrimsleden mellan Uppsala och Nidarosdomen i Trondheim och är en upplevelse du inte vill missa.

Spara datumen: den 26-30 juli 2026 är nu bestämda! Planera in dessa dagar och gör dig redo för ett cykeläventyr fyllt av utmaningar, gemenskap och oförglömliga minnen.

VOLONTÄRER är hjärtat i detta evenemang! För att UTU 2026 ska kunna bli verklighet behöver vi bli fler som hjälps åt att organisera och bemanna kontroller. Vill du vara med och göra skillnad? Vi erbjuder mat, boende, resa och garanterad startplats nästa gång. Anmäl dig på hemsidan pilgrimbrevet.se och bli en del UTU 2026!

Anmälan för cyklister öppnar i november 2025. Håll utkik och säkra din plats! Mer information kommer på pilgrimbrevet.se och på Happyride

Äntligen live – de digitala stämpelkorten är här!

2025 inför Randonneur Stockholm digital stämpling via eBrevet. Som deltagare ska du då anmäla dig direkt via eBrevets hemsida. En mer utförlig beskrivning av loppen hittar du under ”Våra lopp” på hemsidan. När du hittat ditt lopp, letar du upp det i eBrevets kalender och registrerar dig för digital stämpling. Du får då en lopp-specifik inloggning till mobiltelefonen att använda på kontrollplatserna. Du ska inte spara denna inloggning till framtida lopp eftersom du får en ny för varje lopp när du registrerar dig.

Inloggningen med användarnamn och lösenord du får när du anmält dig till ett lopp är alltså unik. Du ska inte spara användarnamn eller lösenord i telefonens webbläsare till nästa lopp. Du får nya uppgifter för varje lopp – detta är garanten för att du som deltagare gör dina stämplingar på rätt lopp.

Digital stämpling har flera fördelar jämfört med papperskort: 

  1. som deltagare slipper du uppsöka personal på kaféer och bensinmackar för att be om signaturer (du behöver dock ha mobilen laddad!)
  2. som arrangör är du inte längre beroende av öppettider på olika serviceställen när du lägger dina banor och du slipper dessutom för- och efterarbete såsom att preppa brevetkort innan start och att skicka in korten för registrering efteråt – allt sådant sköts direkt i den digitala tjänsten
  3. som närstående kan du följa deltagarnas framfart allteftersom de stämplar in på de olika kontrollerna! Du hittar Live-trackingen samt resultat för körda lopp överst på sidan eBrevet.org

Randonneur Stockholm kommer att gå över helt till digital stämpling från den 1 oktober 2025. Från och med oktober 2025 kommer klubben alltså ej att erbjuda stämpling via fysiska stämpelkort. Du som önskar använda fysiskt stämpelkort t ex för att inloggningen inte fungerar, kommer att kunna göra det under en övergångsperiod. Randonneur Stockholm förordar dock att du använder eBrevet. 

Loppkalendern ur funktion – Vi kör ändå!

Under gårdagen kraschade klubbens anmälningssystem. Mest akut är detta såklart för alla som anmält sig till Södertörns Pärla 200 km med start 09:00 lördagen 29 mars. Vi ser visserligen att det är 36 anmälda till loppet, men kan inte se vilka som anmält sig!

Dessvärre kan vi heller inte se vilka 4 personer som anmält sig till Barkarby 200 Järlåsarundan lördagen den 5 april med starttid 08:00 från Welcome Hotel.

För att ändå kunna få detta att löpa någorlunda smidigt publiceras rutterna på RWGPS. Man behöver inte ha ett RWGPS-konto för att komma åt dessa rutter, men om man vill använda möjligheten att ladda ned rutten direkt till iPhone, Android, Yahoo och Garmin behöver man vara inloggad. Det finns gratiskonton som man kan registrera sig för.

Södertörns Pärla https://ridewithgps.com/routes/50032546

Järlåsarundan https://ridewithgps.com/routes/49931201

Vi kommer att sortera ut, vem som anmält sig via hemsidan, vilka som har Swishat startavgiften på 100 kronor så loppen går som planerat! Om du har anmält dig via hemsidan och inte kunnat betala (för att bekräftelse-mail aldrig gick iväg) så går det utmärkt att Swisha samma morgon från startplatsen. Det underlättar oerhört att man Swishar till rätt startplats enligt nedan.

Söderälje Swish 123 675 13 17

Barkarby Swish 123 227 96 51

Brevet-kort och medaljer från förr

Från och med 7 april 2024 finns brevetkort som inte hämtades ut vid årsmötet att hämta ut på Jarla Cykel (Rådmansgatan 25). Fråga efter Mange Eweman. Om Mange inte är på plats frågar du efter Rasmus. Du kan hämta brevetkort under butikens ordinarie öppettider och ej på röda dagar.

Observera att du inte behöver hämta ut ditt fysiska brevetkort för att visa att du blivit godkänd på ett lopp. Korten kan ha ett visst sentimentalt värde, men allt som rapporterats på dem finns registrerat hos ACP i Frankrike – att du genomfört och är godkänd på loppet.

Beställda medaljer finns även de att hämta på Jarla Cykel.

Efter midsommar 2025 lämnas medaljer och brevetkort ut på nästkommande årsmöte, dvs. våren 2026.

Årsmötet 2025-03-20 klockan 18:30

Torsdagen den 20:e mars 2025, med start kl 18:30, bjuder Randonneur Stockholm in till årsmöte på Welcome Hotel Barkarby (https://maps.app.goo.gl/S9RYEVRnL5xzk8WR9)

Mail går ut till alla medlemmar för att informera om att årsmötets handlingar finns på hemsidan för nedladdning och/eller utskrift. Klubben kommer att ha ett fåtal utskrivna exemplar med till årsmötet.
Det finns inga inkomna motioner att behandla och styrelsen har inte hänskjutit någon fråga till årsmötet.

Röstlängden vid årsmötet utgörs av närvarande som också har betalat medlemsavgiften för 2025. Den som ännu inte blivit medlem, eller ännu inte förnyat medlemskapet för 2025 behöver lösa detta innan årsmötet för att tas upp i röstlängden, dvs har rösträtt på årsmötet.
(Det finns möjlighet att omedelbart (via Swish) lösa medlemsskap på plats för de som tidigare varit medlemmar, men som missat att betala.)

Under årsmötet kommer klubbkläder att finnas på plats för att prova och köpa!

Efter årsmötet finns möjlighet för de som kan, vill och hinner att dröja sig kvar på Welcome Hotel för samvaro med klubbkamrater. Alla står för sina egna kostnader under denna ”after bike”. Det finns mat och dryck för beställning på plats.

Årsmötets handlingar nedan. Att det står ”preliminär” på resultaträkningen och balansräkningen är helt i sin ordning. Det är först när årsmötet fastställer dessa som de blir slutgiltiga.

[Detta inlägg kommer att uppdateras med revisionsberättelse från klubbens revisor (Stefan Biberg) så snart den är tillgänglig (troligen onsdagen 19 mars)]

Som motivation inför vår-premiären den 29 mars (Startplats Södertälje) bjuder vi på slutet av ett längre klipp. Tack för dokumentationen Johan!

Throwback till Södertörns Pärla 2024

Startplats Täby – Kemistvägen

Inte för att arrangörernas favorit-ämne i skolan var kemi, men startplatsen är ändå ändrad.

Den gamla klubbstugan (som inte var vår klubbstuga egentligen, men som vi disponerade under många år) kan vi inte längre använda. Startplatsen är nu CircleK norr om Täby. På Kemistvägen.

Årsmöte 20 mars 2025 – Welcome Hotel Barkarby

Mötet startar klockan 18:30. Nytt för i år är att klubben kommer att dela ut medaljer och återlämna stämpelkort i samband med årsmötet.

Portokostnaderna har slagit hårt mot klubbens ekonomi tidigare år, och med den senaste portohöjningen till 22 kronor per frimärke är det inte försvarbart att skicka ut medaljer och brevetkort till klubbens medlemmar.

Den som inte kan vara med på årsmötet får själv hämta ut sina medaljer och startkort på Jarla Cykel på Rådmansgatan 25 mellan 1 april och midsommar (fråga efter Mange eller Rasmus). Klubbkläder finns fortsatt att köpa på Jarla Cykel.

Grusbrevet No2 – kanske, Grusbrevet No3 – inställd

Det finns inga dåliga kläder – bara taskig attityd. Grusrundan på lördag 28/9 kommer troligen att ställas in. Ett ihållande regnområde drar in över Stockholm och Norrtälje under fredag och lördag förmiddag. Markerna kommer att vara mättade efter 12 mm på torsdag och 21 mm på fredag (Viggbyholmsprognosen). Att regnet kommer fortsätta under lördagen är inte helt säkert, men den tänkta rutten för Grusbrevet No2 bedöms bli väldigt utmanande.

Det pågår diskussioner om vi i stället skall köra en asfalts-200 km i stället den 28/9, men vädret är som det är och endast två deltagare anmält sig är det troligast att vi ställer in helt. Information när beslut är fattat som inlägg här på hemsidan.

Grusbrevet No3 sammanfaller med en planeringsdag för arrangörer och styrelse (för att 2025 skall bli fantastiskt), och den ställs in helt säkert.