Sportgrus (Södertälje, 200, 2024-09-14)

• Datum: 2024-09-14
  • Start-tid: 09:00 (Var på plats 30 min innan start så du hinner checka in)
  • Distans (km): 200
  • GPX-spår: här
  • Diskutera loppet på Happyride: här
  • Antal anmälda: 1
  • Startplats: Södertälje. Mer info: här

Om loppet

Det här är inte en rutt vald för att vara jobbig eller svårcyklad. Den kanske visar sig vara jobbig och svårcyklad (beroende på cykelval), bitvis, men framförallt är det en runda vald för att ge en vacker cykelupplevelse och en möjlighet att cykla på mindre vägar. Mer än hälften av sträckan har annat underlag än asfalt.

Ruttmakarens favoritdel är biten till första stämplingen: Backen som utvecklar tvättbrädekaraktär halvvägs upp, förbindelsen mellan Hammersta och Bondekeby som man måste lita på att den leder fram! Huvudpersonerna här är de vackra skogssjöarna och vägarnas orakhet.

Första kontrollen är OKQ8 i Nykvarn. Andra kontrollen är i Kjula där man förslagsvis köper sig lunch på Burgeriet. Efter stämplingen i Kjula kommer en bit asfalt innan vi dyker in i skogarna igen på väg söderut. I Åkers Bergslag kommer återigen ett parti med små skogssjöar. Återigen passeras inga näringsställen förrän nästa kontroll i Gnesta. I Gnesta finns flera ställen att välja mellan, men Circle K är traditionellt.

Efter Gnesta ger vi oss in på en avslutande bit vackra skogsvägar innan vi kommer till Järna och med gott humör kan avsluta skakfritt på asfalt tillbaks till Östertälje.

Avslutningsvis några ord om utrustning och förberedelser:
Rutten går utmärkt att cykla på racer med förhållandevis smala däck. Provcykling av delar av sträckan har gjorts på 26 mm däck. Förutom en viss skakighet var den största effekten att bromsgreppet i vissa nedförsbackar upplevdes som osäkert. För en trygg upplevelse, speciellt vid cykling i grupp, rekommenderas bredare däck.

Beroende på däcksval kan punkteringar förväntas i större mängd än motsvarande asfaltscykling skulle rendera.

En viss extra tidsåtgång kan också förväntas på denna runda jämfört med motsvarande på asfalt, vilket kan påverka valet av lampor i september månad.

Många av grusvägarna är mindre och kan verka helt otrafikerade, men nästan alla vägar är trafikerade, om än glest. Dock kan din egen bromssträcka för nödbromsningar vara försämrad på grund av underlaget. Använd sunt omdöme.

GPX-spår

Spåret inte klart för detta lopp ännu:

Anmäl dig här

Om du upplever problem med anmälningsformuläret, så skicka ett mail till arrangören för aktuell startplats, som kan hjälpa dig.

Förnamn*:
Efternamn*:
Adress*:
Postnummer*:
Postort*:
E-post*:
Klubb:
Kön:
Medalj önskas:
Foreign ACP club
(name+ACP-number)
Inskickade uppgifter registreras i deltagarlistan för loppet. Förnamn, efternamn och klubb publiceras på webbplatsen. Övrig information används internt av Randonneur Stockholm. Namn, klubb och totaltid presenteras även på randonneurs.se. Dessutom skickas Namn, kön och klubbtillhörighet till Audax club Parisen där resultatet godkänns och registreras. Genom din anmälan ger du ditt medgivande till detta.

Anmälda

• Brad Roets